






























Machteld Meijer, Mark Smalley, Sharon Taylor and Candace Dunwoodie, ITIL® and BiSL®:
Sound Guidance for business IT alignment from a business perspective, Aug 2013
Dit is een nieuwe versie van het whitepaper uit 2011. Het is aangepast aan BiSL second
edition en ITIL 2011. De vorige versies van de artikelen zijn tegen de 100.000 keer
gedwonload.
Het artikel kan een goede bijdrage leveren in het verkrijgen van inzicht in de denkwereld
van ITIL versus de denkwereld van BiSL en inzicht geven in wat wij, rare Nederlanders,
verstaan onder business-informatiemanagement.
Machteld Meijer, ASL 2 en ITIL v3 Hoe liggen de verhoudingen nu? IT Beheer, 2009,
nr 7
In dit artikel een korte vergelijking tussen ASL 2 en ITILv3. Dit omdat er altijd
veel vragen bij de geïnteresseerde gebruikers van de modellen leven over de bruikbaarheid
van de modellen voor de verschillende beheerdomeinen en de relatie tussen de beheermodellen.
Machteld Meijer, De mogelijke rol van ITIL v3 bij het managen van de informatievoorziening,
IT Beheer, 2008, nr 5
Er zijn mensen die beweren dat business informatiemanagement (functioneel beheer
/ IV-management) ingericht kan worden met behulp van ITIL. Zeker nu ITIL v3 op de
markt is gekomen. Is dat waar? Is het daarvoor geschikt? Beter of minder goed dan
BiSL?
Machteld Meijer, Mark Smalley en Sharon Taylor, ITIL V3 and ASL: Sound Guidance for
Application Management and Application Development, jan. 2008 (in ENGLISH)
In ITIL v3 is vrij veel veranderd ten opichte van de voorgaande versies. Aspecten
van applicatiemanagement komen in alle vijf kernboeken voor en de raakvlakken met
ASL lijken nadrukkelijker aanwezig dan in de vorige versie. Toch zijn er op diverse
gebieden verschillende opvattingen binnen ITIL en ASL over wat applicatiemanagement
is en hoe dat wordt ingevuld. In dit artikel worden de voornaamste overeenkomsten
en verschillen tussen ITIL v3 en ASL belicht.
Voor een verkorte Nederlandstalige versie van dezelfde auteurs, klik HIER.
Machteld Meijer, Mark Zwaal en Sander Koppens, ASL en ITIL: samen sterk; IT Service
Management best practices 2005
Veel bedrijven werken nog met ITIL v2. De hierin beschreven processen voor service
management vormen overal ter wereld (deels) een basis voor procesverbetering van
IT-dienstverleners. De overeenkomsten, verschillen en samenhang van ASL met deze
versie van ITIL zijn in dit artikel verwoord.
Machteld Meijer en Hans Boer, De betekenis van ASL en ITIL AM voor applicatiebeheer,
IT Service Management best practices 2004
In ITIL v2 is een van de boeken gewijd aan Application Management. Er kwamen uiteraard
veel vragen over de positionering ten opzichte van ASL. In dit artikel wordt hier
duidelijkheid over gegeven.
Op deze bladzijde staat een deel vermeld van mijn publicaties. Deze zijn, met uitzondering
van het boek, als pdf te bekijken door links dubbel te klikken en te downloaden door
rechts op de titels te klikken. Ik heb de afgelopen jaren nog veel meer gepubliceerd
maar deze overige publicaties zijn verouderd, bevatten geen relevante additionele
informatie of mogen niet geplaatst worden.
De publicaties gaan over de volgende onderwerpen:
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Some of my publications have been translated into English. They can be found here.
Machteld Meijer en Frances van Haagen, Serie van 9 artikelen over de koppelvlakken
en de samenwerking tussen de drie IT-beheerdomeinen in IT Infra, van februari - november
2015
De artikelenserie uit 2007 (zie onder) is geactualiseerd. Er wordt meer aandacht
gegeven aan agile onderhoud van informatiesystemen. Ook wordt aandacht besteed aan
enkele nieuwe onderwerpen zoals regie.
In negen artikelen geven we voor de belangrijkste samenwerkingsgebieden aan welke
koppelvlakken (interfaces) er zijn tussen de beheerdomeinen business-informatiemanagement,
applicatiemanagement en IT-infrastructuurmanagement. Dit wordt mede gedaan aan de
hand van de frameworks BiSL, ASL en ITIL. Aandacht wordt besteed aan welke processen
op elkaar aan moeten sluiten en hoe deze activiteiten verdeeld zouden kunnen worden
over verschillende afdelingen of organisaties.
- Samenwerken tussen IT-beheerdomeinen, IT Infra, 2015 nr 1 - nr 9
Machteld Meijer, BiSL is geen echt procesmodel, geen rolmodel, maar wel een goed
hulpmiddel, IT Beheer Magazine, nr 3, 2008
Een reactie op een polemiek tussen Remko van der Pols en Bart Stofberg over de rol
van BiSL en de wenselijkheid van een overkoepelend model voor ASL, BiSL en ITIL.
Er wordt ook ingegaan op het belang van de samenwerking van de business en de drie
beheerdomeinen.
Machteld Meijer en Frances van Haagen, Serie van 7 artikelen over de koppelvlakken
en de samenwerking tussen de drie IT-beheerdomeinen in IT Beheer Magazine, van december
2006 - juli 2007
Organisaties hebben er belang bij om hun informatievoorziening op peil te houden.
Daartoe moeten de IT-diensten goed aansluiten op de behoeften. Vandaar dat er steeds
meer aandacht is voor het verbeteren van de IT-beheerprocessen, aan zowel de vraagkant
als de aanbodkant van de IT. Hiervoor wordt steeds vaker gebruik gemaakt van een
drietal op elkaar aansluitende procesmodellen: ITIL, ASL en BiSL .
In deze modellen worden processen en activiteiten genoemd die plaats zouden moeten
vinden binnen de drie bekende beheerdomeinen. Maar uiteraard is samenwerking tussen
de drie domeinen onontbeerlijk. Bovendien hoeven deze beheerdomeinen niet altijd
een op een te lopen met de beheerorganisaties; bepaalde applicatiemanagementactiviteiten
worden ook wel eens door het rekencentrum of door de afdeling functioneel beheer
uitgevoerd.
In de onderstaande zeven artikelen geven we voor vijf belangrijke samenwerkingsgebieden
aan welke koppelvlakken (interfaces) er zijn tussen de modellen, welke processen
op elkaar aan moeten sluiten en hoe deze activiteiten verdeeld zouden kunnen worden
over verschillende afdelingen of organisaties.
Machteld Meijer en Jolanda Meijers, Effectief IT-beheer: samenwerken waar nodig,
zelfstandig opereren waar mogelijk, IT Beheer Jaarboek 2002
IT-beheer is te dynamisch, veelzijdig en complex om simpelweg ‘op één hoop te gooien’,
oftewel om alle processen over alle organisatieonderdelen heen integraal in te richten.
De auteurs zijn groot voorstander van het principe: samenwerken waar dat nodig is
en zelfstandig opereren waar dat kan. Door het scheiden van de verschillende vormen
van beheer én het goed laten aansluiten van de relevante processen tussen de beheervormen
krijgt men een uitermate flexibele en stuurbare dienstverlening.






Machteld Meijer, Wim van ’t Einde, Joep Janssen, Annita Krol, ASL en CobiT, een mapping
van twee frameworks, Informatie, 2013, 1 en IT-infra, 2013, 1
Applicatiemanagementorganisaties moeten steeds vaker kunnen aantonen dat ze ‘in control’
zijn over hun informatieverwerkende activiteiten. Zij hanteren ASL als hulpmiddel,
terwijl auditors vaak het CobiT-framework gebruiken. Wat zijn de verbanden tussen
beide zienswijzen? In deze vergelijking wordt gebruik gemaakt van CobiT 4.1 en ASL
2.
Machteld Meijer en René Sieders, Misvattingen, misverstanden en vragen over ASL®
en BiSL®, november 2012
In de praktijk werkend met de modellen ASL en BiSL kwamen de auteurs verschillende
misvattingen en misverstanden tegen. Deze worden tegen het licht gehouden. Tevens
worden enkele veel gestelde vragen beantwoord. Dit artikel bevat noodzakelijke basiskennis
voor ASL- en BiSL-trainers . Ditzelfde artikel is gepubliceerd in het blad Informatie,
juni 2013, onder de titel ASL en BiSL opgehelderd.
Machteld Meijer, ASL 2 en ITIL v3 Hoe liggen de verhoudingen nu? IT Beheer, 2009,
nr 7
In dit artikel een korte vergelijking tussen ASL 2 en ITILv3. Dit omdat er altijd
veel vragen bij de geïnteresseerde gebruikers van de modellen leven over de bruikbaarheid
van de modellen voor de verschillende beheerdomeinen en de relatie tussen de beheermodellen.
Machteld Meijer en Mark Smalley, ISO/IEC 38500 - BiSL - ASL : een vergelijking, Informatie,
mei 2010. - (for ENGLISH version click here)
In 2008 verscheen een nieuwe ISO norm, de ISO/IEC 38500:2008. Het is een norm voor
de “Corporate Governance of Information Technology”. De norm positioneert zich zowel
aan (vooral) de vraagkant als de aanbodkant van informatiediensten. Dit in tegenstelling
tot normen als bijvoorbeeld ISO/IEC 20000-1:2005, NEN 3434:2007 en ISO/IEC 12207:2008,
die alleen zijn gericht op interne en externe leveranciers van IT-diensten.
ISO 38500 geeft aan waar een directie aan moet denken en hoe zij moet acteren bij
het sturen op de (geautomatiseerde) informatievoorziening. BiSL en ASL geven een
uitgebreid overzicht van activiteiten die moeten worden uitgevoerd om tot een goede
informatievoorziening te komen en deze in stand te houden, met een nadruk op de sturing
daarop. ISO 38500 is dus bedoeld voor de directie en ASL en BiSL zijn veel meer bedoeld
voor de managers (en de medewerkers). Ook is de scheiding in vraag en aanbod in ASL
en BiSL helder aangegeven, terwijl dat in de norm niet zo is. Alle kunnen een grote
rol spelen in het professionaliseren van de informatievoorziening, vanuit hun eigen
doelstelling en kracht. Ze kunnen prima naast elkaar worden gebruikt. Dat zou elke
organisatie dan ook eigenlijk moeten doen.
Machteld Meijer, ASL 2: het model is volwassener geworden”, IT Beheer Magazine, 2009,
nr 5.
In dit artikel worden de opvallendste verschillen tussen ASL 1 en ASL 2 beschreven
en becommentarieerd.
Machteld Meijer en Harry Meijer, Hoe verbeter ik mijn applicatiediensten?: Hoe ASL
en CMMI hieraan kunnen bijdragen, IT Service Management best practices 2004
IT-managers en consultants maken in het applicatiedomein vaak gebruik van CMMI of
ASL voor het inrichten en verbeteren van de processen. In welke situaties kunnen
organisaties zich beter focussen op CMMI en wanneer juist op ASL? Op welke manier
kunnen beide modellen zodanig worden gebruikt dat ze elkaar aanvullen? In dit artikel
wordt een antwoord gegeven op bovenstaande vragen en worden de kracht, de overeenkomsten
en de verschillen van beide modellen beschreven.
Machteld Meijer, ASL grote stap naar INK niveau III. Informatie, 2003, 10
In dit artikel wordt de relatie tussen Application Services Library en het INK-managementmodel
uitgelegd toegepast op een applicatiebeheerorganisatie.
Machteld E.E. Meijer-Veldman, ASL en ISO 9001:2000, Informatie, 2003, 3
De ISO-9001:2000-norm draait om kwaliteit en procesmanagement en stelt eisen aan
een kwaliteitsmanagement-systeem. ASL geeft aan hoe je de processen in een applicatiebeheer-omgeving
kunt inrichten. In het artikel wordt aangegeven in hoeverre een applicatiebeheer-organisatie
voldoet aan de ISO 9001:2000 norm wanneer zij ASL heeft ingevoerd.
Dit is een uitgebreidere versie van het hierboven vermelde artikel. In het artikel
wordt aangegeven in hoeverre een applicatiebeheer-organisatie voldoet aan de ISO
9001:2000 norm wanneer zij ASL heeft ingevoerd. Het artikel is voorzien van een uitgebreide
matrix.
Het basisartikel over ASL waarin wordt uitgelegd wat ASL is, waarvoor het is bedoeld
en hoe het is ontstaan.
Machteld Meijer en René Sieders, ASL en BiSL zelfevaluaties: een analyse, IT Beheer
Magazine, 2009, Nr 4
In 2003 verscheen in het IT Beheer Jaarboek een artikel over de ervaringen die destijds
waren opgedaan met de ASL-zelfevaluatie. Het is één op één toepasbaar voor de BiSL-zelfevaluatie
die in 2006 is uitgekomen. Inmiddels is er veel ervaring opgedaan met beide zelfevaluaties.
In dit artikel worden de resultaten beschreven van een analyse van enkele tientallen
ASL-zelfevaluaties en eveneens enkele tientallen BiSL-zelfevaluaties bij uiteenlopende
organisaties.
Frances van Haagen, Lucille van der Hagen, Machteld Meijer en René Sieders, Certificering
voor applicatiemanagement, IT Service Management best practices 2007
In opdracht van de ASL Foundation is een normenkader voor applicatiemanagement opgesteld,
aan de hand waarvan applicatiebeheerorganisaties zich kunnen laten certificeren.
Dit normenkader is later, mede door de auteurs, doorontwikkeld tot een NEN-norm.
In dit artikel wordt toegelicht wat het normenkader inhoudt, hoe het wordt toegepast
en hoe het zich verhoudt tot onder ander de NEN-ISO 20000-norm voor servicemanagement.
Frances van Haagen, Lucille van der Hagen en Machteld Meijer, ASL, een inspiratiebron
voor kwaliteitsverbetering, IT Service Magazine, 2006, Nr 6
Tot 2006konden alleen individuen een ASL-certificaat behalen, door een examen af
te leggen bij EXIN. Dit is veranderd, met de komst van de ASL Certificeringsnormen
van de Stichting ASL Foundation. Applicatiemanagementteams kunnen zich tegen dit
normenkader laten testen, om na te gaan of zij in aanmerking komen voor een certificaat
gebaseerd op ASL.
(NB: dit normenkader is eind 2007 vervangen door de norm voor applicatiemanagement
NEN 3434.)
René Visser en Machteld Meijer, Maatschappelijk verantwoorde informatie-voorziening
en IT: meer dan alleen maar groene IT, Informatie, maart 2010
Maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft de laatste paar jaren steeds meer belangstelling
gekregen. De aandacht hiervoor zal de komende jaren alleen maar groeien, mede door
het ontstaan van wet- en regelgeving waar organisaties aan moeten voldoen. Hierdoor
wordt ook de bijdrage die vanuit IT-organisaties kan worden geleverd aan het MVO-beleid
van hun klantorganisaties belangrijker.
De norm ISO 26000, Guidance on Social Responsibility, geeft door middel van de beschrijving
van de kernprincipes en onderwerpen, praktische richtlijnen voor het invulling geven
aan maatschappelijke verantwoordelijkheid.
In dit artikel is voor alle onderwerpen uit de norm aangegeven hoe IT de van haar
gevraagde bijdrage kan leveren. Hiertoe zijn meer mogelijkheden dan alleen maar het
verkleinen van het energiegebruik van de datacentra. Ook het beleid ten aanzien van
offshoring, slim programmeren, klantgerichte en gemakkelijk uitbreidbare applicaties,
efficiënte en effectieve gegevensopslag en voorkómen van onbedoeld gebruik van de
applicaties is hierin belangrijk.
IT heeft uiteraard haar eigen verantwoordelijkheid in het maatschappelijk verantwoord
opereren, anderzijds heeft de klantorganisatie een belangrijke rol in het aangeven
aan welke eisen software, hardware en dienstverlening dienen te voldoen om aan te
sluiten bij het MVO-beleid van de organisatie. Dus ook voor business informatiemanagement
is MVO een grote uitdaging.
Samenwerking tussen de drie beheerdomeinen
ASL, BiSL en andere modellen
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Copyright © 2013 Maise. Alle rechten voorbehouden.